Downselling houd in dat de webshop een alternatief product toont wanneer een klant besluit een bepaald product niet meer te kopen. Vaak is dit product een goedkoper alternatief.
Alternatieve producten worden getoont in pop-ups wanneer je de website verlaat of het wordt getoont onder andere producten als “bekijk ook deze aanbiedingen” of “aanbevolen voor jou”.
Het voordeel van downselling is dat je als webshophouder de kans verkleint dat je met lege handen komt te staan en de kans vergroot dat een bezoeker alsnog een aankoop doet.
Deze aankopen vallen meestal onder impulsaankopen.
Het verschil met downselling en upselling is dus dat bij downselling goedkopere alternative worden aangeboden als je besluit een product toch niet aan te schaffen.
Webshopshouders zien dit doordat je bijvoorbeeld het product in je winkelmandje hebt geplaatst maar nog niet hebt betaalt en verwachten dat je dat niet zomaar gaat doen.
Upselling houd dus weer in dat je meer producten probeerd te verkopen aan een bezoeker die al een product bestelt heeft en deze zijn dan vaak duurder.
