
Wat is email marketing? Je hebt er vast wel eens wat over gehoord of gelezen en klinkt je waarschijnlijk wel bekend in de oren.
Email marketing wordt steeds meer gebruikt onder bedrijven en zzp’ers om de omzet te verhogen en om klantrelaties op te bouwen.
Het hoge gebruik is ook af te leiden aan het gemak dat het met zich mee brengt en dat de software eenvoudig werkt.
Een emaillijst is voor bedrijven echt een goudmijn wat veel klanten/verkopen kan opleveren.
Wat ik je in dit artikel ga uitleggen is wat email marketing is, waarom het gebruikt wordt, wat de voordelen van email marketing zijn, waarom je zou beginnen met email marketing en hoe bezoekers zich aanmelden voor je mailinglijst.
Waar wordt email marketing voor gebruikt?
Email marketing wordt gebruikt onder vele bedrijven en zzp’ers. Het wordt gebruikt om eenvoudig nieuwsbrieven te versturen of om meer klanten/sales te generen.
Door gebruik te maken van email marketing is het voor bedrijven gemakkelijk om de geabonneerde snel op de hoogte te houden van eventuele veranderingen, aanbiedingen of andere zaken. Dit gebeurt dan via een nieuwsbrief.
Ook wordt email marketing gebruikt om nieuwe klanten/sales te werven.
Wanneer de bezoekers van de website zijn aangemeld aan de mailinglijst dan worden naar die bezoekers e-mails verstuurd. Via deze e-mails wil de zender meer verkopen generen uit bestaande bezoekers.
Op de manier verhoogt de websitehouder de conversie terwijl het bezoekersaantal gelijk blijft.
Daarnaast worden de e-mails ook verstuurd naar de nieuwe aanmeldingen waardoor het aantal verkopen stijgt.
Wat is email marketing?

Email marketing wordt gedaan door middel van een software. Deze software beschikt over een autoresponder.
Dit houdt in dat je één keer een e-mail moet schrijven en die wordt vervolgens naar iedereen op je mailinglijst verstuurd.
Bij iedere persoon komt vervolgens zijn/haar eigen naam bij de aanhef te staan en eventueel in het bericht zelf.
Dit maakt het erg persoonlijk wat ook tot meer verkopen leidt, want de conversie van e-mails ligt hoger dan die van een website.
Je kan er ook voor kiezen om die e-mails te verzenden naar elk nieuw aangemeld lid.
Naast die ene e-mail is het ook mogelijk om meerdere e-mails te sturen. Deze kan je vooraf schrijven en vervolgens kan je zelf instellen wanneer de e-mails verzonden moeten worden.
Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om twee dagen na ontvangst van de eerste mail de tweede automatisch te laten versturen.
Hoe melden bezoekers zich aan bij jouw maillijst?

Wanneer je beschikt over email marketing software dan kan je e-mails gaan verzamelen. Deze komen dan bij je mailinglijst te staan.
Een goede email marketing software is Enormail. Zij zijn erg goedkoop, het systeem is gebruiksvriendelijk, goede klantenservice en beschikken over opt-in formulieren.
Bezoekers van je website kan je aan laten aanmelden voor je mailinglijst. Dit kan je doen door een opt-in formulier te maken met Enormail of een landingspagina te maken met Leadpages.
Een opt-in formulier is een pagina of een kleine pop-up waar je als bezoeker je naam en emailadres in kan vullen zoals te zien op de foto.

Om ervoor te zorgen dan bezoekers zich aan melden is de best werkende optie iets gratis weggeven. Dit kan bijvoorbeeld een E-book zijn over een onderwerp waar je website over gaat.
Onthoud dat je vaak eerst waarde moet geven voordat je waarde krijgt (geld/klanten/leads).
Nu weet je hoe je bezoekers voor je kan winnen om zich aan te melden voor je malinglijst, maar hoe zien mensen het aanmeld formulier?
Je kan met Enormail van je opt-in formulier een pop-up maken. Een pop-up komt bij een bezoeker opeens in zijn/haar scherm na een aantal minuten of wanneer de bezoeker de pagina wil verlaten.
Ook dit kan je volledig zelf in stellen naar wens.
Wanneer de pop-up in beeld komt voor de bezoeker is er dus te zien dat jij iets gratis weggeeft in ruil voor zijn of haar e-mail, want het gene wat je gratis weg geeft komt dan bij hen in de mailbox.
Vervolgens kan je de e-mails versturen en je sales/klanten binnen halen.
Waarom beginnen met email marketing?
Email marketing heeft zich bewezen als een goudmijn. Wanneer bezoekers niks van je website kopen, maar zich wel aanmelden voor je mailinglijst omdat je iets gratis weg geeft, kan je ze persoonlijk nog een keer benaderen.
Doordat je via de e-mail bezoekers steeds opnieuw benaderd met het product, worden ze steeds geconfronteerd met het product en met het feit dat ze het product daadwerkelijk nodig hebben.
Hierdoor zijn mensen sneller geneigd om het product te kopen, omdat ze er vaker mee in aanraking komen.
Voordelen van emailmarketing

Email marketing kent vele voordelen en deze heb ik dan ook op een rijtje gezet.
Goedkoop
Email marketing is vrij goedkoop als je ziet wat voor resultaten je ermee kan halen. Je zou kunnen zeggen dan 1 sale per maand al gelijk staat aan de kosten van de software.
Zo kan je bij Enorm mail al vanaf €12,50 per maand beginnen en heb je een proefperiode van 30 dagen die volledig gratis is.
Het is het dus zeker de moeite waard om te starten met email marketing aangezien het zo veel meer op kan leveren dan dat het kost.
Je hoeft maar 1 keer de email te schrijven
Het makkelijkste is nog dat je de e-mails maar één keer hoeft te schrijven en ze worden vervolgens automatisch verstuurd op de datum en tijdstip die jij instelt.
Daarnaast kan je er ook voor kiezen om de e-mails automatische te laten verzenden naar alle nieuwe geregistreerde.
Mailtje voor mailtje laat je je bezoekers warm worden voor het product dat je wil verkopen. Door op deze wijze te werk te gaan verhoog je de kans op verkopen en je conversie.
Mogelijkheid om bezoekers persoonlijk te benaderen
Je werkt als het ware wel met een autoresponder, maar dat wil niet zeggen de mail niet persoonlijk is.
Je kan in de mail automatisch de naam van de ontvanger in het bericht en in de aanhef terug laten komen.
Doordat het bericht persoonlijk lijkt voelt de lezer zich meer aangesproken en zal ook sneller overgaan tot een aankoop.
Verhoogt de conversie
Het is bewezen dat email marketing een verhoging van de conversie oplevert.
Dit komt door het feit dat de bezoekersaantallen hetzelfde blijven, maar je benadert de bezoekers door middel van de email software om het product te verkopen.
Zo geef je de persoon nog een keer de kans om het product te kopen en wordt de persoon en nogmaals mee geconfronteerd.
Het bezoekersaantal is nog steeds even hoog wanneer een persoon alsnog overgaat tot een aankoop, maar de conversie is verhoogd omdat er één extra persoon is bijgekomen die het product heeft gekocht.
Zo haal je meer sales uit je bestaande bezoekers.
Meetbaar
Bij het versturen van de e-mails is precies meetbaar of de persoon de mail geopend heeft, of er op links zijn geklikt en aantal klikken per ontvanger. Dit is terug te zien in de afbeelding hier onder.
Door deze mogelijkheden maakt het de resultaten meetbaar. Doordat het meetbaar is kan je eventuele aanpassingen doen of bepaalde aspecten verbeteren om ervoor te zorgen dat je meer verkopen gaat generen uit je mailinglijst.
De meetbaarheid geeft jou de mogelijkheid om verschillende soorten e-mails te versturen en daar kan je vanaf zien welke het beste werkt.
Zo kan je steeds je e-mails stukje bij beetje bewezen verbeteren.

Start vandaag nog met sales generen door middel van email marketing!
In dit artikel heb ik je uitgelegd wat email marketing is, waar email marketing voor wordt gebruikt, hoe je ervoor zorgt dat bezoekers zich aanmelden, waarom je zou kunnen beginnen met email marketing en de voordelen ervan.

Wil jij meer verkopen genereren uit bestaande bezoekers en hierdoor je conversie verhogen? Dan is email marketing de oplossing!
Enormail is een Nederlandse email software die ervoor gaat zorgen dat jij meer omzet en conversie gaat behalen.
Probeer Enormail nu 30 dagen gratis uit en ontvang via de link hier onder 25% korting op het mammoetpakket met daarbij een GRATIS email marketing cursus ter waarde van €197,-!